Oekraïne

Na mijn korte bezoek aan Moldavië vertrok ik per bus naar Oekraïne. De bus vertrok vanuit de hoofdstad van Moldavië (Chisinau) naar Odessa, een grote stadin het zuiden van Oekraïne, aan de Zwarte zee. De grenscontrole duurde erg lang en veel mensen werden uit de bus gehaald voor nadere controle (ik denkomdat veel mensen het erg armeMoldavië willen ontvluchten naar het rijkere Oekraïne). Na ongeveer twee uur konden we Oekraïne binnen rijden. Alles zag er ineens veel beter uit: de wegen, de huizen. Rond een uur of 7 in de avond reed de bus Odessa binnen. Een ontzettend levendige en sfeervolle stad. Helaas had ik me niet heel erg goed voorbereid op het Cyrillische alfabet, wat het zoeken naar een hotel toch wel erg lastig maakte. Daar komt nog eens bij dat niemand maar dan ook niemand Engels spreekt! Heel even dacht ik waar the f*ck ben ik beland, maar gelukkig hebik uiteindelijk toch een hotel weten te vinden voor slechts 20 euro per nacht!

Over prijzen gesproken: Oekraïne is belachelijk goedkoop. Om een paar voorbeelden te geven: pakje sigaretten UAH 1(= 1Oekraïnse hryvnia, omgerekend 13 eurocent). Een enkeltje met de metro: UAH 0,50 (= 6 eurocent). Een 12 uur durende rit van zo'n 500 a 600 km vanhet zuiden naar het noorden van Oekraïne met de nachttrein, inclusief een bed, zeep,linnen etc: iets van UAH 55 (= 7 euro). Een halve liter cola uit de automaat: UAH 3,50 (= 44 eurocent). 'S ochtends kun je een allerlei soorten gevulde broodjes kopen bij kiosken overal in de stad voor UAH 2 of 3 (26-38 eurocent). Kortom, voor weinig geld kun je er leven als een koning.In de nachttrein sprak ik metOekraïnse jongeren (die toevallig wel gebrekkigEngels spraken) en ze zeiden dat alles zo duur was! Niet zo gek als je bedenkt dat je in de grote steden ongeveer 1 euro per uur verdient als bijvoorbeeld verkoper. In het binnenland liggen de lonen veel lager, ik had gelezen datveel mensen van 50 euro per maand rond moeten komen. Voor gepensioneerden is dit nog minder, slechts 20 euro.

Dat even als achtergrond informatie ;). Odessa was een erg mooie stad (zie foto's). De kust is totaal anders dan bijvoorbeeld die van Spanje, Frankrijk of Italie. Daar wordt vaak elk stukje kust uitgebuit voor het toerisme. In Oekraïne niet. Je vindt daar oude huisjes aan de kust, totaal onaangetast door het toerisme. Ook zie je soms erg vieze betonnen muren langs het strand. Niet erg aantrekkelijk als je daar gaat zonnen. Het heeft dus z'n voor- en nadelen. Ook over de markt in Odessa verbaasde ik me. Je ziet er allerlei lokale boerinnen hun groenten verkopen. Vaak zit er nog allemaal zand aan en de groenten zien er lang niet zo goed uit als wij gewend zijn. Of ze verkopen hele kippen, ongekoeld! Als je dan iets verder loopt vindt je de markt voor de iets rijkere mensen, waar het vlees wel gekoeld verkocht wordt.

Na Odessa vertrok ik per nachttrein richting Kiev (hoofdstad van Oekraïne). Aan slapen kwam ik niet echt toe. Er waren namelijk geen aparte cabines in de wagon. Normaal gesproken heeft een wagon ongeveer 8 cabines waar 4 mensen kunnen slapen. In deze nachtrein was de hele wagon open, waardoor je met ongeveer42 personen zonder afscheidingen moest slapen! De bedden waren zowel over de lengte als over de breedte geplaatst, en daardoor erg kort en erg smal. Ik denk dat ik in een bed van 1.80m lang, 50cm breed en dan 2m boven de grond sliep. Het kwam er dus op neer dat ik de hele nacht metopgetrokken benen, op mijn zij (want het bed was maar 50cm breed) heb moeten slapen en dan maar hopen dat je niet naar beneden fl*kkerd. En dan nog te bedenken dat je met42 andere mensen in een open ruimteslaapt, dus echt stil is het ook niet.Welkom in de Oekraïnse nachttrein!

Na een niet zo'n goede nachtrust kwam ik in Kiev aan. Het het een paar dagen gesneeuwd, maar alles was al aan 't smelten, dus grote plassen water overal. In totaal heb ik ongeveer 5 dagen in Kiev rondgebracht. Kiev is een geweldige stad, totaal anders dan Europese steden. Hetheeft een indrukwekkend metronetwerk, ontzettend diep onder de grond.Toen ik voor het eerste de metro uitstapte moest ik een roltrap op diezo lang was dat je amper het einde kon zien (zie foto). Ik had nog nooit zo'n lange roltrap gezien.Tot mijn grote verbazing moest ik daarnanog een andere roltrap op die net zo lang was. Uiteraard heb ik de beroemde Sophiakathedraal bezocht, met de indrukwekkende gouden daken. Daarnaast heel veel anderebezienswaardigheden gezien, te veel om te noemen. Ik verwijs je naar de foto's ;). De vele winkelcentra waren ook indrukwekkend: geheel onder de grond! Soms wel vier etages. Je vindt er van alles: wooncentra, supermarkten etc. Vanwege de strenge winters in Kiev zitten ze vaak onder de grond. Hoewel Kiev heel erg indrukwekkend was, was het leukste van mijn bezoek toch wel de ontmoeting met een heel leuk meisje! Maar ik ga deze blog niet gebruiken voor allerlei details hierover (Arnout, dan weet je het alvast).

Na Kiev ben ik doorgereisd naar Lvov, een stad in het westen van Oekraïne. Een erg mooie, traditionele, sfeervolle stad. Hier heb ik 1 dag doorgebracht. Daarna ben ik per bus naar Krakau in Polen gereisd. De bus vertrok vanuit het 'centrale' station dat ver buiten de stad lag, tussen grauwe flatgebouwen. Dit stond nergens aangegeven! Overal reden minibusjes met boordjes voor de ruit met de bestemming in het Cyrillisch geschreven. Het was vrijwelonmogelijk om uitte vinden welk busje ik moest hebben.Ik ben er gekomen met hulp van een Engels sprekende man uit Australie die in Lvovwoonde. Anders had ik het nooit kunnen vinden!

Oekraïne heeft een erg goede indruk op mij achtergelaten. Voordat ik er naar toe ging dacht ik dat het ontzettend arm zou zijn. Dit lijkt niet zo te zijn. Alles ziet er vrij goed uit, er zijn minder bedelaars op straat dan in Italie! Daarnaast zijn de mensen heel erg aardig (behalve als ze aan het werk zijn). In de nachttrein werd mij bijvoorbeeld van alles te eten aangeboden en in Odessa werd ik zelfs bij mensen thuis uitgenodigd om te eten. Wat Oekraïne verder interessant maakt is dat alles totaal anders gaat dan in Europa. Er zijn nauwelijks supermarkten, alles wordt op markten verkocht. In Kiev rijden overal minibusjes rond i.p.v. lijnbussen. Kaartjes kennen ze niet, je betaalt contant UAH 1,50 (ongeveer 19 eurocent). Voor in de minibus ligt een kleedje waar je het geld op moet leggen. Tijdens het rijden geeft de chauffeur het wisselgeld (of je kan het zelf pakken). Mensen achterin het busje geven de geld aan de persoon voor hen, die het vervolgens weer verder doorgeeft totdat het de chauffeur bereikt. Het wisselgeld wordt vervolgens weer door naar achter gegeven. Niemand houdt geld achter! Dit zou bij ons waarschijnlijk nooit werken.Alles gaat nog op een ouderwetse manier. Het kapitalisme is er nog niet echt doorgedrongen. Kortom, een ergappart land!

Reacties

Reacties

Ina, Jan

Hoi Peter, wat een fantastich mooi verhaal en wat een bijzondere ervaring. Foto´s zie ik nog niet maar misschien ben ik te ongeduldig...
Iets voor jou om daar te wonen?. hoef je nooit meer te werken hahah..
Wat hebben wij het in NL toch goed als je het vergelijkt. Ben benieuwd naar jouw volgende verhaal. Groetjes van de Lutulistate

P.A

I see that u really spend a good time traveling, but you have to admit that the thing you like the most was getting lost in the middle of the city... nice or no? :D, and also you showed your abilities finding invisible bridges at nigth... no comments about it, by the way you have a good ability for walk!!!
;D kisses from here

jolanda

goed verhaal en wat een prachtige foto"s :) !

Reinier

leuke verhaal:)
veel succes verder,

groeten Reinier

wendy

hi Peter, heb na enige tijd weer even je weblog bekeken en was verbaasd toch nog weer een reisverhaal te vinden. Ik dacht dat je alles al beschreven had dus het was een verrassing je Oekraineverhaal te lezen, ben benieuwd naar de foto`s. Pas op dat je niet getrouwd met een russische vrouw naar huis komt! groetjes van Wendy

P.A.

yeah! pity that u didnt know any russian girl and that u only knew a latin girl :D

Martijn

Hey Peter,
Mooie verhalen man uit oost europa! Om nou te zeggen dat ik ook gelijk op het vliegtuig daarheen zou willen stappen is ook niet waar maar ik kan me goed voorstellen dat het een hele ervaring is ! :) Veel plezier nog daar! En in Italie natuurlijk (waar je nu weer bent neem ik aan :p )

Oma W.

Je bent maar druk met het schrijven van je reis belevenissen. Maar toch fijn dat je ons hier in het rijke westen van mee laat genieten en dat we ook ons bewust zijn dat het niet overal zo is als hier
Groetjes Oma

ma

Mooie verhalen Peter, je taalgebruik is ook wat veranderd, zie hier en daar een * staan, ben ik niet gewend van jou. Het russische meisje heeft denk ik heeeeeeeeel veel indruk gemaakt?? Was het weekend met de jongens gezellig? En genoeg koeken? Pink Panther hing er niet meer, ligt zeker in A'dam.
Groetjes en liefs van ma

Arnout

Milaan was gaaf!! jammer van de regen, maar dat mocht de pret niet drukken :-) Volgens mij heeft Peter nu een stroopwafelvoorraad voor de komende 6 jaar...
Voor details over het mysterieuze meisje kun je bij mij terecht! ;-)

Arnout

okeej okeej, ik zeg niks...
kzie je weer over 2 weken kerel!
groetjess

Opa en Oma

Peter, we waren zeer verast door jouw kaart op mijn 80e verjaardag. En jouw goede wensen. En we hopen jouw heel speodig weer te zien. Groeten Oma en Opa

jolanda

hoi Peter,
weer helemaal gewend na je nederland-break?
komt italie een beetje over de voetbal blamage heen?
dat leeft daar wel sterk denk ik!
studeer ze verder en geniet van het lekkere weer daar
groetjes!

Olga

Er belangrijk om te zien ! Dat is informatie over de Oekraine !


http://www.youtube.com/watch?v=SHVDIP0xGxw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=9kVS2CLlEo8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=I2oAN6Fdrcg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=WAnI2iE9nxU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5xqckPj7WjA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lk59jjeQhuw&feature=related

Alejandro Alegria Arriagada

geweldige verhaal peter, jammer dat je niet vertel de naam van het hotel in Odessa , want ik vertrek 29 mei richting ukrainie zeg maar odessa, zou graag willen weten hotels in odessa .... je junt me altijd e mailen naar A.Alegria@xmsnet.nl met vriendelijke groeten Alejandro

Ukrainse

De Oekraine is niet arm!

Er zijn genoeg geld en de kapitaal in Oekraine.

Ik ben trots op de Oekraine en de Oekrainers!

De Oekrainers ziij aardig, arbeidzaam, hoog opgeleid, mooi, nauwgezet en eerlijk welwillend.

Als je zou je netjes gedrachen en hun met respect behandelen, zouden ze nooit je onvrienden worden!

Ze helpen graag, ze zijn gastvrij, ze kunnen ook bijna alles verontschuldigen.

De Oekraine, Poland, Russland, Witrussland... zijn de beste vrienden !

Door de politiek zijn ruzie tussen Russland en de Oekraine, maar in het algemeen houden Russen van de Oekrainers en de Oekrainers houden van Russen.

Poland en de Oekraine - dat zijn twee goede broers !

In Canada , Amerika.. zijn grote gemeenschap van de Oekrainers. Ze stuurden geld naar de Oekrainse kerken, ziekenhuizen en voor arme kinderen. Ze zijn erg trots op de Oekrainse afkomst!

Helaas in het Nederland zijn nog weinig mensen wie kennen de Oekrainers en de Oekraine heel goed.

Er zijn weinig Oekrainers in het Nederland. Daarom worden wij nog niet in het Nederland geaccepteerd zoals andere Nederlanders, Turken en Russen.

Maar dat komt nog!

Peter , bedankt voor het mooi verhaal over mijn land!

Hier is de goede informatie over de Oekraine in het Engels.

http://www.youtube.com/watch?v=vhQc-Ux3jJw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5ToVY2xpx-E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lzItUNqAkz0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=74bUC15XobE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=9kVS2CLlEo8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=VwvdfkndcaQ

http://www.youtube.com/watch?v=Ioik6-WXTSs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=TEYhZSL6wkQ&feature=related
















Maar er zijn ook de luxe wagonen in de Oekraine.

Ukrainse

http://www.youtube.com/watch?v=hUekCZs9OfI&feature=related

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!