Moldavië

Zoals de slimmeriken onder jullie inmiddels al in de gaten hebben, plaats ik telkens een gedeelte van mijn rondreis door Oost-Europa. Nu dus Moldavië. Oekraïne en Polen komen nog.

Vanuit Bucuresti heb ik de nachttrein genomen naar de hoofdstad van Moldavië, Chisinau. Moldavië is het armste land van Europa en staat op de derde plaats in de top 10 van corrupte landen. Het land staat bekend om de handel in wapens, drugs en organen (!). De nachttrein vertrok om 20.00 uur uit Bucuresti en kwam om ongeveer 9 uur 's ochtends in Chisinau aan. Om ongeveer 5.30 uur 's ochtends bereikten we de grens van Moldavië waar de trein circa 2 uur stil moest staan. Eerst voor de duane van Roemenië en later voor de duane van Moldavië. De laatste controle was nogal apart: er kwam een man strak in uniform met allerlei franjes die een scan kwam maken van je paspoort. Ook kwam er een dokter langs die vroeg of alles goed was, waarop mijn Zuid- Amerikaanse coupegenoot zei: 'everything's okey, thanks doc!'. Daarna werden de wielen van de trein verwisseld (zie foto's). In de voormalige Sovjet Unie is er namelijk een andere spoorbreedte. En waarom de passagiers over laten stappen op een andere trein als ze ook gewoon de complete trein kunnen optillen, de wielen eronder uit halen en er nieuwe onder zetten? Nadat de wielen verwisseld hadden en de trein verder reed, werd de rit ineens een stuk minder comfortabel gezien de staat van de treinrails in Moldavië.

Om ongeveer 9 uur bereikte de trein het hoofdstation van Chisinau (hoofdstad). Het station had ongeveer de grootte van een station in een een of ander gat in Nederland. Op het station wilde ik een ticket kopen voor de trein richting Oekraïne, maar die bleek om de een of andere reden niet meer te rijden. De enige mogelijkheid om naar Oekraïne te gaan was per bus. Ik besloot dus maar richting het centrum van de stad te lopen en vanuit daar verder te zoeken naar de vertrekplaatsen van de bussen. Het viel me meteen op dat alles er veel meer vervallen uit zag dan in Roemenië. Terwijl ik richting het centrum liep lag er ergens een halve dode hond op de stoep. Niemand ruimt het op! Gezien de tijdkon ik verder niet zo veel van de stad zien. Uiteindelijk kwam ik zo rond 12 uur 's middags op de vertrekplaats van de bussen aan. Overal stonden minstens 40 a 50 jaren oude bussen van particulieren. Uiteindelijk vond ik een bus die naar Odessa in Oekraïne ging.

Tijdens de busrit, die niet al te confortabel was, viel me nog meer op hoe arm Moldavië is. Snelwegen kennen ze niet en de wegen die er liggen zijn in zeer slechte staat (overal gaten). De bus reed door allerlei kleine plaatsjes, waar huizen stonden die nog net geen krotten te noemen zijn. Ook ziet alles er erg kaal, dor en somber uit. Tijdens de busrit werd er een formulier uitgedeeld dat je moet invullen om Oekraïne binnen te komen. Je moet o.a. aangeven wat je bij je hebt, je moet kunnen aantonen dat je er een verblijf hebt en je moet kunnen aantonen dat je een terugreis geboekt hebt. Waarschijnlijk ook om migranten uit Moldavië tegen te gaan. Na ongeveer 3 uur bereikten we de duane van Moldavië. Hier moesten we ongeveer drie kwartier wachten omvervolgens door te rijden naar de duane van Oekraïne. De controle hier duurde erg lang (ik denk wel 1,5 uur), er werden ongeveer 10 mensen uit de bus gehaald die problemen met het paspoort hadden. Na heel lang wachten reden we eindelijk Oekraïne binnen...

Reacties

Reacties

griffioenen

een belevenis zal het zeker zijn zo'n tour door oost europa, maar dat ik er nu de reiskriebels van krijg....niet echt!
al plannen voor de volgende vakantie?

studeer ze en ciao!

wendy

hoi Peter, ik had een beetje problemen met mijn internet maar heb een nieuwe provider(eindelijk).Kan nu dus pas jou reisverhalen van Roemenie etc. lezen.Wel moedig van je om alleen in zulke landen rond te reizen maar het geeft geloof ik ook een enorme kick als het je toch maar lukt overal te komen.Als ik het goed begrijp ben je nu allang weer terug in Milaan. Hoe gaat het daar?Ik hoor het wel van je moeder. groetjes Wendy

Peter

Hoi Griffioenen en Wendy. Leuk dat jullie weer reageren!

Ik kan me voorstellen dat mijn reisverhalen niet direct aanleiding voor reiskriebels zijn. Aan de andere kant is het wel een super gave ervaring, omdat het totaal anders is daar. En het geeft inderdaad ook een kick als het allemaal lukt! Bijvoorbeeld als je in Oekraïne bent en alles om je heen in het cyrillisch alfabet geschreven staat, waar niemand ook maar een woord Engels spreekt, en alles er heel anders aan toe gaat dan je gewend bent. 'T is eigenlijk een grote uitdaging.

Reinier

Wel oude rotzooi daar, maar lijkt me ook wel een leuke ervaring:)
Kijk al uit naar je verhaal over Oekraine,

succes nog verder!

Opa en Oma

Hoi Peter
We hebben je verslag weer gelezen, je hebt een hoop beleefd, maar we zijn toch blij dat je weer lekker terug op school zit. In die enge landen is het niks. Mama en Rene en Heleen komen nou volgende week bij je, en brengen jouw auto mee. Spatborden zijn eraf, en een raam dicht geplakt. Ze hebben nog 4 nieuwe banen eronder moeten zetten, dus de rekening nemen ze mee. Maar hij rijd nog. Dus we hopen dat hij goed aan komt.

Tot horens weer, en hartelijke groetjes van Opa en Oma.

John

Hee Peter!

Net al je foto's even goed doorgekeken. Laatst deed je site het even niet dus ging toen niet.
Maar ziet er leuk uit! Hele verrijking voor je om zo veel meer van Europa te zien lijkt me.. altidj leuk :)

Ik zit volgend weekend in Stockholm om me 20ste verjaardag te vieren met wat vrienden. Heb er zin in! Helemaal als ik jou reisfotos en evrhalen lees en zie haha :)

Groeten!

John

Arnout

Weer een fraai verhaaltje kerel. Je maakt weer vette dingen mee! Je hebt afgelopen donderdag alleen wel de vetste party ooit gemist! Het was gewoon een dikke discotheek op de van Lieflandlaan. Beetje jammer dat de politie er een eind aan kwam maken!

De tickets zijn trouwens besteld. Dus Wouter, Rien en ik staan vrijdag 16 mei voor je op de stoep!
Groetjes,
Arnout

Peter

Hallo Opa en Oma,

Bedankt voor jullie reactie. Het is in Italie inderdaad wel een stuk veiliger. Vooral Roemenie vond ik niet echt veilig (het land staat er ook bekend om). Regelmatig proberen zigeuners daar geld van je te vragen door dicht tegen je aan te lopen of ze staan in groepen langs de straat. Niet echt relaxed. Zelfs lokale mensen daar steken dan de straat over om aan de andere kant te lopen. Ook werd ik gewaarschuwd voor zigeuners die je op stations omsingelen en kleine jongentjes die je met messen bedeigen. Ondanks dit heb ik daar nooit een gevoel van angst gehad.

Ik ben benieuwd in wat voor staat de auto aan komt!

Groetjes,
Peter

Peter

Hee John!

Oost- Europa is een gave ervaring. Ik ben ook nog heel even in Polen geweest. Wat ik heb gezien was wel mooi daar!

Mooie plaats om je verjaardag te vieren in Stockholm! Dr zijn hier ook wat mensen uit Stockholm en 't moet wel een mooie stad zijn volgens mij. Geniet ervan!

Ciao!

Peter

Reinier

Heey peter!
Wij gaan er ook even een week tussenuit:), 5 dagen naar Engeland. FF genieten van de vakantie:)
Jij ook veel plezier als je vakantie hebt.

Groetjes Reinier, en ook namens mijn ouders.

Opa en Oma

Hoe ging de reis, zonder problemen hopen wij. En Peter, viel de auto nog mee? Gaaf autotje he. Genieten jullie maar fijn van de dagen met elkaar. Veel plezier nog, goede reis terug hoor. En Peter jij kotm nog met Juni terug. Dus dat duurt niet zo lang meer. Nog goede tijd in Italie. En tot horens weer.

Groetjes Opa en Oma
Doei

Peter

Bedankt opa en oma voor de tas met Nederlandse inhoud! Toch wel lekker om weer eens Nederlandse soep te kunnen eten en andere versnaperingen. Ook leuk om weer iets te lezen te hebben! Nogmaals bedankt!

fam. griffioen

hoi Peter,

hou je het nog uit in Italie?
hoor dat je binnenkort naar Nederland komt
heb je zeker echt zin in!! ;)

en laten de milanezen je auto met nederlands nummerbord een beetje met rust.
wel lekker lijkt me wat meer bewegingsvrijheid.
hoop je in Juni nog te zien
groetjes,
Jolanda en co.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!