Roemenië

Tijdens de 'easterbreak' heb ik een rondreis door Oost-Europa gemaakt. Mijn rondreis begon op donderdag 20 maart met een vlucht naarBucureÅŸti, Roemenië. Ik was van te voren heel erg gewaarschuwd voor de zigeuners die op alle mogelijke manieren mensen beroven. Tijdens de busrit naar het vliegveld in Milaan moest ik nog een verhaal aanhoren van mijn reisgenoot die vertelde dat deze zigeuners je met tien man omsingelen, van jongentjes van 15 met messen op zak en dat zelfs Roemeense militairen beroofd worden op het treinstation.

Nadat ik ´s avonds laat op het vliegveld vanBucureÅŸti aangekomen was en ik buiten het vliegveld stond, terwijl ik een totaal onverlichte straat over moest bedacht ik wat mijn reisgenoot een paar uur geleden verteld had. Gelukkig ben ik niet snel bang, maar in dit geval leek het me de beste optie om een taxi te nemen (zelfs daar moet je mee oppassen, want sommigen nemen je mee naar buiten de stad om je daar te droppen nadat ze uiteraard alles van je afhandig hebben gemaakt). En daar begon de ellende al...Nadat de taxichauffeur mij bij het hostel hadafgezet, vroeg hij opeens een veel hogere prijs dan afgesproken.Toen hij doorkreeg dat ikniet echt bereid was om meer te betalen, zette hij zijn taximeter aan die vervolgens een nog veel hogere prijs toonde.Nu begon hij me toch wel heel erg te irriteren en na nog even heel duidelijk te hebben gemaakt(met een flinke woordenwisseling)dat ik diehogere prijs echt nietging betalen, pakte ik mijn spullen om richting het hostel te gaan. Gelukkig werd mijn irritatie in het hostel al weer wat minderaangezien ik daar goed ontvangen werd.

De volgende dag besloot ik richtingBrasov te gaan, zo´n 200km ten noorden vanBucureÅŸti, vlak bij hetkasteel waar Dracula ooit verslagen was. Nadat ik mijn treinkaartje gekocht had aan het loket(automaten kennen ze hier nog niet), kwam ik erachter dat de dame achter het loket wisselgeld achtergehouden had. Typisch Roemenië. Tijdens mijn treinrit viel me op dat er overal ontzettend veel rommel ligt. Overal op het platteland liggen blikjes, plastic tassen etc.Ik vraag me af hoe die zooi daar terecht komt(zie foto).In Brasov aangekomen ben ik naar het kasteel van Dracula geweest (zie foto), dat veel kleiner was dan ik had verwacht. Om het kasteel heen hing een aparte sfeer, met kraampjes waar allerlei souvenirs verkocht werden. Vanuit het Dracula kasteel ging ik weer terug naar Brasov, een klein, maarsfeervol plaatsje, omringd door flinkeheuvels(zie foto´s van de markt en paard en wagen). Aan het eindvan de dag ben ik weer met een minibus teruggegaan. Ook een ervaring op zich, aangezien de chauffeur als een bezetene,verboven de toegestane snelheid richtingBucureÅŸti reed. Hij wist precies waar de gaten in de weg zaten (heel normaal gezien de slechte staat van de wegen) en remde dan ook af en toe ontzettend hard af. Maar goed ook, anders hadden we waarschijnlijk met bus en al in het ravijn gelegen.

Zaterdag en zondag heb ik gebruikt omBucureÅŸti te bekijken. Een mooie stad, waarbij het presidentieel paleis met meer dan 1000 kamers en 7 ondergrondse verdiepingen toch wel een van de hoogtepunten was. Wat mij verder opviel is dat net buiten het centrum erg veel typische wijken zijn. Stenen straadjes omringd door lage bomen en lage huizen, terwijl je overal honden hoort blaffen. ´S avonds geeft dat een aparte sfeer.

Zondagavond heb ik de nachtrein richting Moldavië genomen. Ik deelde mijn coupe met iemand die met weeskinderen in Roemenië werkte en die mij het een en ander vertelde over de situatie daar. Erg interessant. In BucureÅŸti leven ontzettend veel kinderen op straat. Het is een heel aparte wereld, waarbij kinderen van soms 5 of 6 jaar geld van mensen afhandig moeten maken in ruil voor bescherming van oudere jongeren. Ook is er veel straatprostitutie. Dat was mij ook al opgevallen tijdens mijn bezoek aan BucureÅŸti. Mijn andere coupegenoot was een zanger uit Buenos Aires, Argentinie. Een aparte gozer die het maar de hele tijd had over de grenscontroles. Na een tijd gepraat te hebben besloten we maar te gaan slapen... op weg naar Moldavië...

Reacties

Reacties

Ina en Jan

Hoi Peter. we hebben genoten van jouw reisverslag en de prachtige foto´s. Zo reizen wij toch een beetje mee. Het is heel bijzonder om zo´n reis mee te maken. Wij wachten nieuwsgierig naar jou volgende verslag. Groetjes van de Lutulistate

griffioenen uit Ee.

mmmm....dan is zo'n wintersportvakantie heel wat minder riskant, erg betrouwbare mensen die oostenrijkers.

leuk verhaal peter.
en een goede cliffhanger

en nu maar wennen aan het italiaanse leven
begint het weer daar al wat lente-achtigs te krijgen?
hier als vanouds lekker veel regen!

en wees maar blij dat je daar zit...mis je al dat gezeur over fitna! ben dat onderwerp spuugzat.
wilders en fitna beheersen al weken de kranten en televisie
ben zelfs voor de lokale t.v. geintervieuwd over dit onderwerp, aaargh!

groetjes van ons

Arnout

briljant..., wanneer is de verfilming?! ;-)

Peter

Ha familie Floor, Griffioen en Arnout!

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb natuurlijk uitgebreid verslag gedaan, maar hoe was jullie vakantie verder? En het verblijf daar?

jolanda

vakantie was echt goed.
veel sneeuw, hebben zelfs met sneeuwkettingen moeten rijden nadat we de ene na de andere auto de wegen af zagen glibberen.
ook nog wel zon gehad en verder weinig wachttijden voor de liften en rustige pistes.
het hotel zelf was overdadig.
goed eten, goede kamers, een uitgebreid welness gebeuren. niets voor jullie studenten!
doelgroep was duidelijk de beter gesitueerde middelbare leeftijd skier (wat wij natuurlijk ook niet zijn!)
kortom lekker geskied en alles heel gehouden.
en jij weer druk aan de studie!
groetjes

Reinier

Beetje laat met lezen:P
Maar die vakantie zag er wel goed uit dus:), op die geldrovers na. Die foto's zijn ook mooi gemaakt.
Veel succes weer op de universiteit.

Groeten Reinier

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!